Is het noodzakelijk om dieren te gebruiken voor onze producten en het testen van de medische veiligheid, of kunnen we zonder? Hoe zouden onze supermarkt en gezondheidszorg eruit zien als we vandaag zouden stoppen met dierproeven? Met deze vragen ging een groep van studenten en professionals in een multidisciplinaire context aan de slag. Samen gingen zij op zoek naar oplossingen voor het complexe probleem van dierproeven.

Het winnende team, bestaande uit Susan Ayada, Maria Grisnich, Talita van Hartskamp, Elena Oudesluys en Jaap Tump onderzocht een specifieke proefdiervrije methode, de Monocyte Activation Test. Met deze test kan proefdiervrij, met menselijke cellen onderzocht worden of bepaalde stoffen koortsverwekkend zijn. Deze test vervangt het gebruik van proefkonijnen voor het onderzoeken van deze stoffen. Het team heeft onderzocht hoe deze test is ontwikkeld, van de uitvinding tot de acceptatie van deze test, om na te gaan hoe dit tot voorbeeld kan zijn voor andere proefdiervrije methoden.

Maatschappelijk partner

Bachelor-, master- en hbo-studenten, zijn samen met professionals (artsen, dierenartsen, biologen, managers) aan de slag gegaan met vraagstukken over dierproeven. Hierbij werkten zij samen met maatschappelijke partners aan daadwerkelijke problemen uit het bedrijfsleven of de samenleving. Proefdiervrij was aangesloten als maatschappelijk partner van deze challenge. Directeur en jurylid Debby Weijers: ‘Ik voel me vereerd dat ik afgelopen vrijdag in de jury zat tijdens de finale van de Replacing Animal Testing challenge. Wat een geweldige winnaars hadden we! Het winnende project geeft een mooi voorbeeld van hoe je proefdiervrije methoden valideert en implementeert.’

Challenge Based Learning

Jaap, student Diergeneeskunde Universiteit Urecht; ‘ Het interdiciplinaire van deze challenge sprak me aan. Mijn wereld werd veel breder door het contact met andere studenten van andere opleidingen.’ Het samenwerkingsverband tussen de vier instellingen stimuleert nieuwe innovatieve onderwijsvormen, zoals Challenge Based Learning. Hierbij werken studenten uit verschillende disciplines met elkaar en met maatschappelijke partners samen aan daadwerkelijke problemen uit het bedrijfsleven of de samenleving.