Als we experimenteren met nieuwe vormen van onderwijs, wat leren studenten dan echt en van wie? En wat betekent dit voor hoe we universiteiten opnieuw kunnen vormgeven? In februari publiceerden onderwijsonderzoekers een artikel in Teaching in Higher Education waarin de bevindingen over deze vragen deelden. In 2022 het onderzoeksteam keek binnen twee EWUU student challenges naar hoe de studenten de verschillende rollen zagen van mensen die ze tegenkwamen in de challenges en wat ze van deze mensen leerden. 

Transdisciplinair challenge-based leren

In het artikel introduceren ze het concept van transdisciplinair challenge-based (T-CBL) leren om de innovatieve onderwijsaanpak te beschrijven die EWUU hanteert in haar educatieve challenges. Het onderzoeksteam ontdekten dat studenten in dit soort onderwijs van een enorm scala aan mensen leren. Dit komt omdat een transdisciplinair onderwijsmodel een collectief opbouwt. In het onderwijs, net als in het ouderschap, is er echt een gemeenschap voor nodig. Ze kunnen ook zien dat dit type leren sociaal leren is, waarbij studenten “on demand” leren.

Leren en supporters

Studenten zeiden dat ze zich tot hun familie en vrienden wendden voor ondersteuning bij het omgaan met de onzekerheid van de uitdaging of het beheren van en reageren op teamdynamiek. Studenten waardeerden Google ook zeer om de expertise te vinden die ze nodig hadden op het gebied van contacten of artikelen over disciplinaire informatie. Ze ontdekten dat externe, niet-academische experts zeer waardevol voor hen waren omdat ze expertise bijdroegen en hen hielpen een uitdaging op te lossen. Maar bovenal, op het gebied van leren, waardeerden studenten hun teamgenoten het hoogst. Dit laat ons zien hoe belangrijk het is dat challenge-based learning in teams plaatsvindt. Een teamomgeving kan sociaal en emotioneel uitdagend zijn voor studenten, maar studenten leren er veel in.

Bekwaamheden

In wetenschappelijke termen, het onderzoeksteam ziet dat in T-CBL studenten cognitieve, metacognitieve en affectieve competenties leren. En een nieuwe competentie: perspectief nemen. De volledige resultaten zijn hier beschikbaar in het open access-artikel: De rol van academische en extra-academische actoren in transdisciplinair challenge-based learning

Nog te beantwoorde vragen

EWUU Onderwijsonderzoeksteam (2022-2023)