Het vormgeven van maatschappelijke transities om een duurzame toekomst te ondersteunen, vereist visie, leiderschap en vaardigheden om veranderingsprocessen te initiëren en te sturen. Dit vraagt om onderwijs waar studenten de vaardigheden en attitudes leren om deze transities vorm te geven. De Toolbox Transitiemakers is een onderwijstoolbox gebaseerd op het Inner Development Goals raamwerk. We vroegen Caspar Schoevaars – Beleidsadviseur bij het Interdisciplinair Onderwijsprogramma aan de Universiteit Utrecht – naar zijn ervaringen met het gebruik van en bijdragen aan de Toolbox.

Ik gebruik het vooral als inspiratiebron. In mijn werk kom ik vaak vragen tegen over interdisciplinair werken. Het is erg handig om een verzameling leuke, onconventionele en goed doordachte tools en oefeningen bij de hand te hebben. Ook al geef ik geen les, het is verrassend hoe vaak het helpt om af te stappen van de standaard discussievormen.

Wat is jouw bijdrage aan de Toolbox?

De perspectief uitwisselingstool. Ik heb een oefening aangepast die ik leerde tijdens een Liberating Structures workshop, zodat deze beter aansluit bij studenten en duidelijkere leerresultaten biedt. Destijds werkte ik bij alliantie EWUU’s Centre for Unusual Collaborations, dat zich richt op het ontwikkelingen van interdisciplinaire vaardigheden. Daarom is mijn tool gericht op het echt horen van elkaars perspectieven in een (interdisciplinaire) uitwisseling.

Mijn tool is ontwikkeld tijdens en rondom twee leuke en leerzame co-creatiesessies, georganiseerd door het Transition Makers Toolbox-team. Ik vond het leuk om verder te gaan dan alleen het bespreken van de tools en er een aantal daadwerkelijk te testen. We hebben veel van elkaar geleerd tijdens deze sessies.

Wat vind je het leukst aan de Toolbox?

Ik hou van de breedte ervan. Het heeft een breed scala aan tools gebaseerd op de Inner Development Goals die duidelijk zijn gelabeld en voorzien van instructies.  Dat helpt om de tools te kunnen vinden die ik zoek en hoe ik het met weinig moeite kan gebruiken.

Zou je docenten aanraden om het te gebruiken?

Ja, ik zou het zeker aanraden aan docenten. In het slechtste geval is het een bron van inspiratie. In het beste geval vind je een tool die precies in je lessen past.

Hoe stelt het studenten in staat om maatschappelijke verandering teweeg te brengen? Veel tools hebben gemeen dat ze je uitnodigen om verder te kijken dan je eigen perspectief. Dit bevordert empathie, maakt meer betrokken en breed geïnteresseerde studenten en inspireert hen om maatschappelijke verandering teweeg te brengen. De Toolbox geeft hen op hun beurt handvatten om dit ook bij anderen te inspireren.

How does it empower students to drive societal change?

Veel tools hebben gemeen dat ze je uitnodigen om verder te kijken dan je eigen perspectief. Dit bevordert empathie, maakt meer betrokken en breed geïnteresseerde studenten en inspireert hen om maatschappelijke verandering teweeg te brengen. De Toolbox geeft hen op hun beurt handvatten om dit ook bij anderen te inspireren.

Over de toolbox Transitiemakers

The Transition Makers Toolbox is een samenwerkingsinitiatief van het Institute for Interdisciplinary Studies (IIS) van de Universiteit van Amsterdam en de EWUU Alliance. Samen met docenten van 10 hoger onderwijsinstellingen in heel Nederland zijn deze tools ontwikkeld om studenten in staat te stellen bij te dragen aan het aanpakken van complexe maatschappelijke uitdagingen.

Een spel van 46 kaarten met tot nadenken stemmende vragen geïnspireerd op de Innerlijke Ontwikkelingsdoelen, ontwikkeld door het Transition Makers Toolbox team

Deze kaarten zijn een krachtig hulpmiddel om diepe reflectie en zinvolle gesprekken aan te moedigen. Ze helpen je belangrijke vaardigheden en attitudes te verkennen, zoals veerkracht, empathie en verbondenheid. De kaarten kunnen alleen, met een partner of in kleine groepen worden gebruikt. De gesprekken die ze inspireren, kunnen het zelfbewustzijn en de persoonlijke groei versterken, wat de impact van veranderingsinspanningen op grotere schaal versterkt.

Bestellen bij: Amsterdam University Press.