In een nieuw project werken onderzoekers aan de potentie van AI-feedback als een “versterker” van traditionele methoden. Om zo een dieper begrip bij studenten te kweken en het argumentatievermogen en redenering in verschillende contexten toe te kunnen passen. Het onderzoek heeft als doel de kwaliteit van feedback van docenten, medestudenten en AI te vergelijken. Daarnaast richt het onderzoek zich op hoe deze feedbackbronnen de schrijfontwikkeling van studenten beïnvloeden.
Het project ‘Artificial Intelligence as a Source of Feedback for Enhancing Students’ Argumentative Essay Writing: A Replacement for Teacher and Peer Feedback or a Booster?’ gebruikt AI, in het bijzonder ChatGPT, om argumentatievaardigheden in het hoger onderwijs te verbeteren. Deze vaardigheden zijn essentieel voor het analyseren van diverse perspectieven en om te komen tot geïnformeerde beslissingen over mondiale en maatschappelijke uitdagingen. Argumentatief essay schrijven is een belangrijke academische activiteit, maar studenten vinden het lastig hun argumenten te structureren vanwege de cognitieve eisen. Hoewel feedback cruciaal is voor het verbeteren van de schrijfkwaliteit, is het voor docenten een uitdaging om tijdige, gepersonaliseerde en hoogwaardige feedback te geven vanwege werkdruk. Het geven van feedback door medestudenten kan worden belemmerd door emotionele en cognitieve barrières.
Bouwstenen voor het synthetiseren van kennis over domeinen heen
Kritische analyse en argumentatie zijn essentieel voor het ontwikkelen van kennis over verschillende domeinen heen. AI-ondersteunde feedback helpt studenten hun schrijf-, kritische denk- en redeneervaardigheden te verbeteren, waardoor ze complexere vraagstukken kunnen aanpakken. ChatGPT biedt continue oefening en genuanceerde feedback, waardoor deze vaardigheden worden versterkt. AI-feedback ondersteunt ook transdisciplinair leren door flexibiliteit te bieden die nodig is voor deze leeromgevingen. Dit kan studenten aansporen om onderwerpen te verkennen die kennis over verschillende vakgebieden heen vereist. Door studenten te helpen hun argumenten in diverse contexten te verfijnen, overbrugt AI disciplinaire grenzen en versterkt het overdraagbaar en aanpasbaar leren. Dit project onderzoekt AI-feedback als een “versterker” van traditionele methoden, waardoor het begrip en de argumentatievaardigheden van studenten in verschillende contexten worden verdiept.
Inzichten in het gebruik van AI-feedback in het hoger onderwijs
Dit project zou praktisch gezien inzichten kunnen bieden in het gebruik van AI-feedback in het hoger onderwijs en optimale instructieontwerpen voor ChatGPT in schrijfopdrachten. AI-feedback zou de kwaliteit van essays kunnen verbeteren, de terugkoppeling van medestudenten te vertrouwen en de hoge werkdruk van docenten kunnen verminderen.
Meer informatie
Omid Noroozi is universitair hoofddocent bij de leerstoelgroep Onderwijs- en Leerwetenschappen van Wageningen University & Research. Zijn belangrijkste focus ligt bij hoe verschillende technologie-ondersteunde leeromgevingen (TEL), zoals digitale leeromgevingen, Massive Open Online Courses (MOOCs), serious games, simulaties en virtual realiteit het beste kunnen worden ontworpen voor de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden bij studenten om complexe en controversiële uitdagingen van vandaag aan te gaan.