TU/e, WUR, UU, en UMC Utrecht werken samen om hun curricula te innoveren, breder beschikbaar te maken en gezamenlijke programma’s te ontwikkelen. Verschillende onderling verbonden projecten zijn ontstaan om toekomstbestendige, innovatieve onderwijsconcepten te creëren.
Projecten
De impact van interdisciplinair en transdisciplinair teamwerk op de adaptieve expertise van studenten: Het gebruik van kunstmatige intelligentie, bibliometrie en dashboards als meetinstrumenten.
Studenten moeten adaptieve expertise ontwikkelen (het vermogen om op hoog niveau te presteren in uitdagende situaties) om grote maatschappelijke uitdagingen aan te kunnen pakken. Blootstelling aan meerdere perspectieven kan helpen bij het ontwikkelen van adaptieve expertise, zoals het geval is bij interdisciplinair en transdisciplinair teamwerk. Terwijl interdisciplinariteit verwijst naar de integratie van verschillende kennisgebieden, verwijst transdisciplinariteit naar interactie tussen studenten en niet-academische actoren.
We hebben echter onvoldoende duidelijk bewijs over hoe interdisciplinaire en transdisciplinaire samenwerking de adaptieve expertise van studenten beïnvloedt en hoe we deze expertise effectief kunnen meten in het onderwijs. Om deze problemen aan te pakken, stellen we in ons onderzoek de vraag: Hoe beïnvloedt interdisciplinaire en transdisciplinaire samenwerking de ontwikkeling van adaptieve expertise bij studenten? In dit project creëren we scenario’s om adaptieve expertise te meten met behulp van kunstmatige intelligentie en bestuderen we de impact van dergelijke samenwerking in challenge-based learning-cursussen aan de hand van twee dimensies: (1) nabijheid en (2) proces. We gebruiken de cosinus-similariteit en een dashboard om de samenwerking van het team bij te houden. Het project resulteerde in twee wetenschappelijke artikelen en innovatieve beoordelingsinstrumenten voor het onderwijs.
Verkenning van de zelfregulatie leervermogen van studenten binnen challenge-based learning courses.
De alliantie EWUU stimuleert innovatieve pedagogieën die complexe vaardigheden bevorderen, zoals interdisciplinair redeneren, kritisch denken en zelfregulerend vermogen (SRL self-regulated learning). Dit project is gericht op het identificeren van groepen studenten op basis van hun SRL-gedrag in challenge-based learning (CBL) courses en het relateren van dergelijke patronen aan hun individuele kenmerken (motivatie en voorkennis) en leeruitkomsten. Om dit te bereiken, verzamelen we logbestanden van de online leeromgevingen van de CBL-cursussen aan de UU en WUR om inzicht te krijgen in het SRL-gedrag van studenten en verzamelen we gegevens over het door studenten waargenomen SRL-gedrag.
Aan het einde van de cursus worden de cijfers van studenten gebruikt als maatstaf voor prestaties. De bevindingen van deze studie zullen ons waardevolle informatie geven over de SRL-patronen van studenten en hun gedrag tijdens CBL-taken, wat nuttig zal zijn voor docenten vanuit zowel praktisch als wetenschappelijk perspectief.
Ontwikkeling van adaptieve expertise in het hoger onderwijs: Verbetering van innovatieve onderwijsmethoden door virtual reality-simulaties.
Dit project maakt gebruik van Virtual Reality (VR)-technologie om adaptieve expertise te ontwikkelen onder universiteitsdocenten, zodat zij efficiëntie en innovatie in balans kunnen brengen. Adaptieve expertise is cruciaal omdat het beoefenaars in staat stelt hun praktijk voortdurend aan te passen aan onverwachte of nieuwe situaties. Professionals hebben echter kansen nodig om veilig in “veranderings” omgevingen te opereren om adaptieve expertise te ontwikkelen en adaptieve prestaties te oefenen (Pelgrim et al., 2022). Om universiteitsdocenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van adaptieve expertise, creëren we VR-scenario’s die onverwachte of uitdagende situaties in onderwijsomgevingen simuleren, zoals transdisciplinaire challenge-based learning omgevingen (T-CBL).
Binnen dit project worden drie studies uitgevoerd:
- Ontwikkeling van de VR-scenario’s
- Beoordeling van adaptieve expertise met behulp van VR2
- Gebruik van de VR-toepassing voor een professionele ontwikkelingsinterventie om adaptieve expertise en prestaties te verbeteren. Dit houdt in dat de mogelijkheden van VR als meet- en professionele ontwikkelingsinterventietool worden verkend.
Gezien het beperkte onderzoek naar hoe adaptieve expertise zich ontwikkelt en wordt gemeten (Pelgrim et al., 2022), willen we zowel onderzoek als praktijk ondersteunen door docenten te trainen om hun vaardigheden in T-CBL te verbeteren, ondanks beperkte middelen. Dit zal universiteiten helpen om bij te blijven met de veranderende onderwijseisen en studenten de best mogelijke leerervaring te bieden.