49 studenten van de TU/e, WUR, UU en UMC Utrecht werkten 8 weken lang samen aan de Covid Challenge. De gemeente Utrecht gaf de studenten de opdracht om innovatieve niet-repressieve maatregelen te bedenken om de impact van Covid-19 in het dagelijks leven van de inwoners te beperken. Afgelopen donderdag presenteerden de studenten hun ideeën aan een jury in de finale van de challenge.
Het missen van sociale interactie, de slechte luchtkwaliteit in binnenruimtes en het ‘bleh’ gevoel dat je aan een lockdown overhoudt: dit zijn slechts een paar van de problemen die de studenten met hun team wilden tackelen. Op donderdagochtend presenteerden zeven studententeams hun ideeën aan een jury bestaande uit beleidsadviseurs van de gemeenten Utrecht en Wageningen en onderzoekers vanuit de instellingen. Het winnende idee was een gemakkelijk te implementeren oplossing met groot effect: de campagne “Open een raam, zo gedaan!”. Het winnende team bestaat uit de studenten Eva van den Hurk (TU/e, MSc Biomedical Engineering), Rakan Dajani (WUR, MSc Metropolitan Analysis, Design & Engineering), Gabi Arkensteijn (UU, BSc Psychology), Michelle Chan (UU, MSc Artificial Intelligence & MA Linguistics), Carmen Vaessens (UU, BSc Interdisciplinary Social Sciences)
Open een raam, zo gedaan!
De verspreiding van het coronavirus binnen, in een slecht geventileerde ruimte, gaat tot twintig keer sneller dan de verspreiding van het virus in de buitenlucht. Dit probleem is volgens WHO, RIVM en GGD gemakkelijk op te lossen door een paar keer per dag een kwartier lang de ramen te openen. Carmen: “Het probleem is dat té weinig mensen zich bewust zijn van deze eenvoudige oplossing. Onze campagne is daarom gericht op het vergroten van het bewustzijn van inwoners en gaat daarmee de verspreiding van het virus tegen”.
Gemeente als klant
De gemeente Utrecht kijkt terug op een bijzonder proces. Sabina Super, gezondheidsexpert gemeente Utrecht: “Wat voor de studenten geldt, geldt ook voor ons, de professionals. Samenwerken buiten je eigen werkveld is een win-win situatie: je leert van elkaar, je leert elkaar kennen en zo gaan deuren open voor samenwerken nu en in de toekomst. Zowel in de stad Utrecht als in de regio. De challenge is nu inderdaad afgelopen maar de uitdaging voor ons gaat door. Voor wat betreft de verbinding met de studenten: we brengen ze graag in contact met de juiste mensen om van hun idee realiteit te maken”. Rakan: “Ik vond het geweldig om voor een opdrachtgever te werken: er is een probleem in de gemeente waarbij onze hulp echt nodig was ” Gabi: “Bij ‘normale’ vakken werk je aan essays of artikelen en zie je er niet veel van terug. Hier weet je waar je het voor doet. Dat is heel inspirerend.” Dimitra Mousa, projectleider challenge: “Er werd door de gemeente niet alleen gekeken naar de oplossingen die de studenten aandroegen, maar vooral ook naar het leerproces van de studenten. Door deze mindset van de gemeente is de samenwerking heel soepel en prettig verlopen.”
Verschillende perspectieven
In deze challenge komen studenten van de vier verschillende instellingen bij elkaar en hiermee ook verschillende wetenschappelijke disciplines. Eva: “Al snel werd ons duidelijk dat het probleem zo veel verder rijkt dan de beelden die je kent van ziekenhuizen en zieke mensen. Ook sociale, economische, geografische en historische aspecten spelen een belangrijke rol. Ik ben een student aan TU/e. Voor mij is het heel nieuw en interessant om ook niet-technische perspectieven te mee te krijgen”. Projectleider Dimitra Mousa benadrukt dat ook het projectteam leerde van de verschillen in invalshoeken tussen de universiteiten.
Student centraal
In de alliantie staat Challenge Based onderwijs centraal. De studenten krijgen een breed geformuleerde uitdaging, hebben toegang tot verschillende experts en kunnen vervolgens zelf kiezen van welke faciliteiten ze gebruik willen maken. Dimitra: “Als docent heb je niet de volledige controle over de richting die je studenten kiezen. Ze kunnen naar je toekomen voor advies, maar uiteindelijk hebben zij zelf de leiding.” Carmen: “Het is een ander soort onderwijs. Je krijgt zelf de verantwoordelijkheid om je eigen leerproces vorm te geven. Je krijgt uiteraard wel begeleiding, maar niet het gevoel dat je het voor de leraar doet.” Rakan: “Hoe meer moeite je in erin steekt, hoe meer je eruit haalt!’”