Challenges archief

Sinds 2021 organiseert de alliantie CBL challenges voor derdejaars bachelorstudenten en masterstudenten van de TU/e, WUR, UU en UMC Utrecht. Hieronder volgen enkele voorbeelden van deze cursussen.

  • Bio-med-tech Interdisciplinary Team Training (BITT)
    In deze challenge was een actueel en dringend probleem van een patiënt het vertrekpunt. Denk aan risico’s door verklevingen als gevolg van meerdere hartoperaties en een eetprobleem door een tumorbehandeling. Drie kleine groepen studenten van de verschillende instellingen en meerdere disciplines werkten aan een oplossingsrichting voor deze patiënten.

  • COVID Challenge
    De Covid-19-pandemie confronteerde ons met een nieuwe realiteit. Voor de Covid Challenge was de gemeente Utrecht op zoek naar oplossingen om de gezondheids-, sociale en economische lasten van de pandemie voor de inwoners van Utrecht te minimaliseren. Studententeams werkten aan creatieve oplossingen die, binnen de geldende landelijke coronamaatregelen, minder belastend waren.
  • Dutch Dairy Challenge
    De Dutch Dairy Challenge hielp melkveehouders om ‘handen en voeten’ te geven aan een eigen vernieuwend en ondernemend idee voor de toekomst van het melkveebedrijf. Studenten voegden zich bij het team van een ondernemende melkveehouder. Samen met een professionele coach ontwikkelden de studenten vaardigheden op het gebied van ondernemerschap en start-up skills.
  • Food for Health and Safety Challenge
    Het ministerie van Defensie was op zoek naar een nieuw voedselconcept voor militairen tijdens trainingen en missies. In deze challenge werden studenten uitgedaagd om een nieuw duurzaam concept te ontwerpen waarover militairen tevreden waren en dat tegelijkertijd voldeed aan alle voorwaarden van het ministerie.
  • Inter-University Sustainability Challenge
    Hoe gaat de duurzame stad van de toekomst eruit zien en hoe realiseren we duurzame steden? Binnen deze challenge kregen de studenten de keuze uit drie onderwerpen: (1) Stedelijke landbouw, (2) Luchtkwaliteit, of (3) Energietransitie. In interdisciplinaire teams werkten zij samen, elk met hun eigen expertise, aan out-of-the-box, wetenschappelijke oplossingen voor de U.N. Sustainable Development Goals (SDG’s).
  • Replacing Animal Testing Challenge (RAT Challenge)
    In deze challenge vonden een groep van studenten en professionals in een multidisciplinaire context oplossingen voor het complexe probleem van dierproeven.
  • The Da Vinci Programme
    Hoe word je een veranderaar, verbinder en innovator die bijdraagt aan de overgang naar een duurzame wereld? Het Da Vinci-programma biedt een unieke, transdisciplinaire leerervaring die studenten hierin ondersteunt. Samen met private en publieke partners pakken studenten praktijkgerichte duurzaamheidsuitdagingen – oftewel ‘challenges’ – aan. De studenten kunnen kiezen uit een aantal challenges.
  • The Regenerative City (Summer School)
    Hoe zou de stad eruitzien als een zone voor regeneratieve ontwikkeling?Tijdens deze zomerschool verkenden studenten regeneratieve praktijken voor zichzelf, de samenleving en de plek in de Scheg van West – een ecologische corridor naar de stad Amsterdam. Studenten werkten samen met lokale stakeholders en experts. Ze gaven een stem aan deze plek, onderzochten het potentieel en droegen bij aan het onderhouden, herstellen en regenereren van de gemeenschap, de lokale economie en de natuur. Studenten kampeerden ter plaatse, in de Tuinen van West, een creatieve hotspot voor stadslandbouw en sociale ondernemingen op de grens van Osdorp en de polders.
    De resultaten van deze challenge droegen bij aan een bottom-up, multi-stakeholderproces tussen overheden, lokale boeren, bedrijven en het maatschappelijk middenveld.
  • Waddenzee Summerlab
    De Waddenzee Summerlab cursus richtte zich op het verbreden, verdiepen, verrijken en verbinden van onderwerpen gerelateerd aan de Waddenzee.
    De cursus werd afgestemd op de studie of specifieke interesses van de studenten. Door verbindingen te maken tussen verschillende vakgebieden, wilde de cursus nieuwe en verrassende inzichten voor alle deelnemers openen.
    Studenten (georganiseerd in multidisciplinaire en multi-institutionele groepen) ontwierpen en leidden de workshops, terwijl de docenten op de achtergrond bleven.

Contact

Fennie van Straalen